Suntem nebuni ?
Apa plată este la acelaşi preţ cu berea . Brânza e mai scumpă decât
carnea (brânză telemea 19 lei, brânză de burduf 28 lei, carnea de porc
16 lei). Carnea de pui este mai ieftină decât ciupercile. Nucile noastre
mai scumpe decât nuca de cocos. Laptele simplu mai scump decât laptele
bătut. Portocalele mai ieftine decât merele. Cărţile sunt mai ieftine
decât revistele. Biscuiţii fără ciocolată sunt mai scumpi decât
ciocolata. Muzica bună e mai ieftină decât
muzica proastă. Măslinele umplute cu gogoşar sunt mai ieftine decât
măslinele umplute cu propriul sâmbure. Ceasurile mici sunt mai scumpe
decât ceasurile mari. Hârtia nescrisă (A4) este mai scumpă decât hârtia
gata tipărită. Vinul este mai ieftin decât strugurii. Pixul cu mînă este
mai ieftin decât mina de pix fără pix. Şi se mai presupune că omul este
o fiinţă
raţională…
Şi ca o încununare … : Oamenii neinstruiţi sunt mai “scumpi” decât
oamenii valoroşi care, pentru a supravieţui, se “vând” ieftin.
Se pare că suntem mari amatori de etichete, nu de conţinut
Staţia metro L’ENFANT PLAZA în Washington, DC, într-o zi friguroasă, pe 12 ianuarie 2007.
On om cu o vioară a cântat şase piese de Bach timp de 45 de minute.
În timpul acesta aproximativ 2000 de oameni au trecut prin acea staţie,
majoritatea în drum spre serviciu. După vreo trei minute un om între
două vârste l-a observat şi s-a oprit să-l asculte pentru câteva
secunde, apoi a grăbit pasul, mânat probabil de programul sau strict.
4 minute mai târziu:
Violonistul a primit primul său dolar, o femeie i l-a aruncat în pălărie fără să se oprească.
6 minute:
Un tânăr se reazemă de perete ca să-l asculte, după care se uită la ceas şi pleacă în trap uşor spre peron.
10 minute:
Un copil de 3 ani se opreşte în faţa muzicianului dar maică-să îl
trage grăbită de hăinuţă. Copilul se mai opreşte odată să-l privească pe
violonist dar maică-să îl împinge nervoasă înainte, aşa că cei doi se
mişcă, el inrorcand capul din când în când. Lucrul asta se repetă cu mai
mulţi copii iar părinţii îi împing de la spate, grăbiţi să ajungă la
treburile lor.
45 minute:
Muzicantul a cântat în continuare. Numai şase oameni s-au oprit
să-l asculte pentru câteva momente. Circa 20 au aruncat nişte bani.
Omul a colectat în total $32.
După o oră:
El a terminat de cântat şi s-a lăsat tăcerea. Nimeni nu l-a observat, nimeni nu l-a aplaudat…
Nimeni n-a remarcat, dar acesta era Joshua Bell, unul dintre cei
mai buni muzicieni ai lumii. El a interpretat câteva din cele mai
dificile piese scrise vreodată, pe o vioară estimată la $3,5 milioane. Cu câteva zile înainte, umpluse o sală de concerte din Boston.
Valoarea medie a biletelor $100.
Povestea este adevărată. Concertul din staţia de mertro, a fost
organizat de către Washington Post ca un experiment social asupra
percepţiei, gustului şi priorităţilor oamenilor.
Problemele care s-au pus:
* Într-un loc public, la o oră nepotrivită, santem în stare să percepem frumuseţea? * Ne oprim s-o admirăm? * Putem, oare, să recunoaştem talentul într-un context neaşteptat?
O concluzie posibilă în urma acestui experiment, ar fi aceasta:
Dacă nu avem câteva momente să-l
ascultăm pe unul dintre cei mai buni solişti ai lumii cântând cea mai
bună muzică scrisă vreodată pe unul din cele mai bune instrumente făcute
vreodată, oare de cât de multe alte lucruri minunate ne lipsim în
existenţa noastră?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu